Parrebarre

HÄJ BLOGGOOO!

Jag kom hem till kära Gotland inatt så jag är trött som en liten hest. Paris var dock helt underbart, trots lite halvdant väder.
Lång men ändå snabb genomgång;

Dag 1; Reste från Skavsta till Beauvais, sedan in till Paris. Vi skulle direkt ut på rundtur, och lärarna var helt virriga. Jag ville gråta av smärta, trötthet och hunger. Till kvällsmat åt jag falafel med asmycket pitabröd.

Dag 2; Var på D'Orsay och checkade lite sköna konstverk. Nej. Jag finner inte så mycket intresse i gammal konst, men trevligt att ha varit där iaf. Efter det shoppade vi i Forum des Halles. Trodde det skulle vara storslaget, men det enda som var det var deras touch screen-kartor. De (nästan) enda bra affärerna var H&M, Zara och Mango. UUUH EXOTISKT!!!!
På kvällen var vi på Louvren. Blev glad av Nike, och mest imponerad av skyddsanordningen till Mona-Lisa. Vi pyste därifrån snabbt och gick för att köpa vin. Vi köpte det billigaste rosévinet - 1,8 €. Rätt okej pris. Prix choc som det heter på franska.

Vi bjöd in asmånga till vårt hotellrum på förfest, och sedan gick vi ut. Jag och dansesteterna hamnade på Bar Cirque som hade spansk kväll. Alltså salsadansande medelålders och spansk musik. Helt underbart, men aj vilken fylla. HEHEHEH. Därför var det tur att...

...vi var lediga dag 3. Eftersom alla var bakis låg vi i sängen och dåsade till 11. Upp och hoppa och sedan Montmartre + Sacre Coeur. Heeeeeelt underbart väder. Solade och åt konserver på gräset framför kyrkan. Vi promenerade runt i de mysiga kvarteren och åt crêpes.
På kvällen var det vintajm igen och sedan VÄRLDENS mysigaste pub/miniklubb Pop In. Drog en sväng på Panic Room men jag hade bajstråkigt. En sista sväng in på Le Kitsch och sedan hem och sussa.

Dag 4; Min favvisdag! Först var vi på YSL-utställningen. Sjuk kö trots att vi var där innan öppning. MEN ACK vilken underbar utställning. Kläder från hela YSL's karriär, snyggt uppbyggt och fiiiint.
Efter det åkte jag och Mina in till "stan" och gick på Starbucks. Vi åt lunch på Pompidoutorget och lekte med duvor. 3 timmar senare gick vi in på själva Pompidou, Paris moderna muséum.
Utställningen Elles, med bara kvinnliga konstnärer, var underbar. Lite väl provokativ ibland, men det gjorde inget. Det var naketnaketnaket, lite blod, en köttklänning och ett rum med bara kön.
Lucian Freud-utställningen var resans höjdpunkt. Älskar hans bildspråk!

På kvällen skulle vi se Eiffeltornet blixtra men vi var alldeles för trötta. Istället låg vi i sängen, drack vin och kollade på mjukporr. Filmbolagen heter "Shoot Again"  och "M6" om någon vill se liknande. Den var fransk så vi fick hitta på handling själva.

Dag 5 åkte vi heeeeem. Sorgligt men skönt.
Nu ska jag dricka min första kopp kaffe på 5 dagar.

Och just det, jag fick ingen flirt från en annan kultur. Nästan alla var äckliga :CCCCCCCCCCC:C:C:C:CCCC


Bilder kommer sen!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback